Środkowoeuropejskie drogi ku przyszłości. O awantfolkowych rewoltach za Żelazną Kurtyną pisze Remigiusz Mazur-Hanaj, a o środowkowoeuropejskiej awangardzie Lisa Cooper Vest.
Relacje z festiwali: Neoarte – Syntezator Sztuki, Katharis, Rubinstein Piano Festival, koncertów w Warszawie, Łodzi, Rzymie, Wenecji i Pradze oraz ze spektakli: „Peer Gynt” w Warszawie, „Nabucco” we Wrocławiu, „Le Grand Macabre” w Monachium, „Otello” w Pradze.
W korespondencji zagranicznej Mateusz Ciupka pisze o muzyce czeskiej.
Recenzje płyt m.in.: albumów z nagraniami muzyki Cage’a, potrójnego koncertu Beethovena, noweych nagrań muzyki Faurégo czy „Déjanire”, nieznanej opery Saint-Saënsa oraz książki „Stechnologizowana kultura” Romana Bromboszcza.
O mezzosopranach w operach Pucciniego z okazji stulecia śmierci kompozytora pisze Marcin Bogusławski, a o lwowskim epizodzie w biografii Romana Haubenstocka-Ramatiego Ewa Kowalska-Zając. Cykl „Tajne/Muzyczne” kontynuuje Danuta Gwizdalanka.
Na nowy odcinek cyklu „Słuchanie obrazów” zaprasza Paweł Bień.
Spis treści:
OD REDAKCJI
Pępek świata – Michał Mendyk
AKTUALNOŚCI
W otwarte karty z Schaefferem – Jadwigą Hodor i Pawłem Bitką Zapendowskim rozmawia Piotr Mika
STREFA RUCHU: Emerytura muzyka
Nie taki daleki Wschód – Remigiusz Mazur-Hanaj
Z Archiwum R: Nowoczesna Bratysława – opr. Katarzyna Ryzel
W stronę teorii środkowoeuropejskiej awangardy muzycznej – Lisa Cooper Vest
RELACJE
Tercdecyma obfitości – Natalia Glinka-Hebel
Muzyka na zmianę czasu – Małgorzata Heinrich
Festiwal otwarć – otwarcie festiwalu – Jakub Puchalski
Aukso debiutuje w Rudolfinum – Mateusz Ciupka
Dekoracja ciszy – Agnieszka Misiak
Śladami Rubinsteina – Paweł Wołowicz
A pod nogami trzęsie się ziemia – Igor Torbicki
Nie dbać o bagaż – Krzysztof Stefański
Rokokowa elegancja – Witold Paprocki
Faza recyklingu kotka – Rafał Wawrzyńczyk
Kręta droga ku wieczności – Katarzyna Gardzina
W pośpiechu, ale dokąd? – Joanna Kwapień
Świat w poczekalni – Jacek Marczyński
Jago, a nie Otello! – Mateusz Ciupka
ZAGRANICA
Czy każdy Czech to muzykant? – Mateusz Ciupka
WYDAWNICTWA
Zacznij od Cage’a – Filip Lech
To jedynie wrażenie? – Remigiusz Mazur-Hanaj
Z wichrowych gór Gruzji – Remigiusz Mazur-Hanaj
Sax & gender – Tomasz Gregorczyk
Rick Rubin wyjaśnia, jak grać op. 56 – Przemek Psikuta
To Elégie or not to Elégie – Łucja Siedlik
Ostatnia opera Saint-Saënsa – Mateusz Ciupka
Lowański śpiewnik w komplecie – Dominika Micał
Homo homini – Bartosz Witkowski
Przykurzony blask – Bartosz Witkowski
Procesja sumylakrów – //pio/tka/czy//
SWOBODA RUCHU
Bohaterki drugiego planu? – Marcin Bogusławski
Epizod lwowski w biografii Romana Haubenstocka-Ramatiego – Ewa Kowalska-Zając
FELIETON
Grawitacja – Ewa Grochowska
REKOMENDACJE
Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja
SŁUCHANIE OBRAZÓW
Światowe życie grzesznicy, czyli o zgubnym wpływie muzyki – Paweł Bień
„Ruch Muzyczny” to najstarsze i najważniejsze polskie czasopismo poświęcone muzyce poważnej wszystkich epok. Publikuje artykuły i komentarze dotyczące bieżącego życia muzycznego, relacje z koncertów, festiwali oraz spektakli operowych i baletowych, recenzje płyt, książek i nut, wywiady z muzykami, felietony, eseje o historii i współczesności muzyki klasycznej. Dla „Ruchu Muzycznego” piszą najlepsi polscy krytycy i publicyści muzyczni. Z pismem stale współpracują wybitni ilustratorzy i fotograficy.